Column WijLimburg.nl: Ondernemers kampen minder vaak met burn-out / by Josje Smeets

Josje Smeets HelloBetty Gelukspsycholoog Ondernemers minder burn-out-collumn.jpg

Ondernemers kampen minder vaak met burn-out dan werknemers. Hoe dat kan lees je hier.

Een bedrijf runnen stopt nooit. Niet als je met vakantie bent, niet als je eigenlijk geacht wordt een serie te bingen op die regenachtige zondag en ook niet als het eigenlijk al bedtijd is. Ondernemers staan altijd aan. 

Toch is het opvallend dat juist ondernemers veel minder vaak een burn-out rapporteren dan ‘gewone’ werknemers. (9% van de ondernemers krijgt te maken met burn-out klachten tov 16% van werknemers in loondienst, aldus onderzoek van TNO). Hoe kan dat? Burn-out is toch júist te wijten aan jarenlange overspannenheid van het brein? 

Dat klopt. Helemaal gelijk. Een burn-out kan zich pas manifesteren als je dag in, dag uit, teveel van jezelf vraagt. Het is alleen wel belangrijk om te weten wánneer je teveel van jezelf vraagt. Is dat omdat je heel veel uren werkt? 

Nee hoor. Wanneer je je werk super leuk vindt, geeft het je meer energie dan dat het kost. Je raakt daarom niet overspannen. En daarbij geeft het hebben van een eigen onderneming je het gevoel iets te betekenen en bij te dragen aan de maatschappij. En juist dit laatste is van levensbelang bij werkgeluk. En hier zit hem dan ook het verschil tussen ondernemers en werknemers. Werknemers hebben bij aanvang van een nieuwe baan vaak nog veel energie. Ze staan te popelen het verschil te maken. Ze zijn dan ook vaak heel ijverig en kunnen bergen werk verzetten met tomeloos enthousiasme. Totdat……?

Wanneer werknemers het gevoel hebben niet meer te kunnen groeien en leren, is dit vaak een keerpunt. Onterecht wordt gedacht dat hun werk betekenisloos wordt, waardoor het opeens meer energie kost dan oplevert. Waardoor ze veel minder werk aankunnen op een dag. Met stressklachten of erger tot gevolg. Allemaal niet goed dus. Wat kunnen wij ondernemers of managers hieraan doen? 

Het antwoord is simpel. It’s all about the mindset. Help hen met nieuwe ogen te kijken naar hun werk. Geef hen het gevoel van betekenis terug. Ga bijvoorbeeld het gesprek met ze aan: ‘Wat zijn jouw drijfveren om hier te werken? Wat wil je bijdragen?’. Geef daarbij op een positieve manier aan waar volgens jou nog groei in zit. Vaak zien werknemers dit zelf niet meer, maar je kunt immers altijd blijven leren. Nog belangrijker dan bovenstaande; neem werknemers vooral ook mee met jouw éigen drijfveren. Wat maakt dat jij als ondernemer wél elke dag vol energie naar je werk gaat? Wat is je visie en missie? Hoe zie jij de rol van je werknemers in deze? Maak hen deelgenoot van je eigen spannende ondernemersreis, zodat ook zij staan te springen om elke dag opnieuw aan het werk te gaan. 

Je bedrijf run je niet alleen. Je runt het samen. En als je samenwerkt, mag je ook samen dromen. Word je heel ontspannen van.