Hoe vergroot ik het werkgeluk van mijn personeel? 7 tips / by Josje Smeets

 
 

Josje Smeets geeft veel lezingen over wat de medewerker zelf kan doen om zijn/ haar geluk te vergroten. Maar ook als management en organisatie kun je stappen zetten om het werkgeluk van je personeel gegarandeerd te vergroten.

Hierbij mijn top 3 tips die ik gaf in een interview met Loyalis.

Tip 1. Stuur op persoonlijke ontwikkeling
‘’Vaak worden mensen gestuurd op targets of bepaalde prestaties. Organisaties die sturen op persoonlijke ontwikkeling hebben gezonder en succesvoller personeel. Daarnaast blijven hun medewerkers ook veel langer bij één bedrijf en zijn ze geneigd om meer uren per week te werken. Dit ervaren ze niet als een extra belasting, omdat ze er zelf ook energie van krijgen. Naast een beoordelingsgesprek, is het dus goed om tijd vrij te maken voor een gezamenlijk moment waarin de persoonlijke doelen van de medewerker worden besproken. Denk daarbij aan vragen zoals: ‘Wat zijn jouw doelen binnen de organisatie?’ en ‘Wat wil jij zelf graag als persoon bereiken?’ Mensen hebben zo het idee dat ze hun werk niet alleen voor een ander doen, maar juist ook voor hun eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat is heel doeltreffend. Het zorgt bij je medewerkers voor veel voldoening en zingeving, wat een belangrijke pijler is voor werkgeluk.’’

Tip 2. Stel een coach of psycholoog beschikbaar
‘’Meestal is er intern bij organisaties een vertrouwenspersoon of bedrijfsarts aanwezig. Alleen zodra een medewerker daarmee contact opneemt, is het vaak al goed mis. Wekelijks of maandelijks een preventief spreekuurtje bij een coach of psycholoog op kantoor organiseren, werkt enorm goed. Op die manier signaleer je al op eeen veel eerder stadium bepaalde zaken zoals stressklachten. Als je deze op tijd opspoort en kunt ombuigen, zijn de gevolgen veel minder groot.’’

Tip 3. Geef meer waardering en complimentjes
‘’Tijdens coachgesprekken krijg ik vaak te horen dat medewerkers alleen feedback krijgen als iets fout gaat of beter kan. Wees je als werkgever of leidinggevende hiervan bewust en geef veel meer complimentjes en spreek je waardering uit. Vooral de millenials en Gen-Z generatie zijn van jongs af aan bekend met de feedbackcultuur vanuit hun studie. Zij zijn dus gewend om continue van feedback voorzien te worden. Vervolgens gebeurt dit niet meer op de werkvloer, wat ze juist onzeker maakt. Op die manier ontstaat het ‘imposter syndroom’. Een fenomeen wat nu heel erg heerst en kan resulteren in een burn-out. Mensen met dit syndroom leggen de lat voor zichzelf vaak veel te hoog. Ze onderschatten hun eigen prestaties en denken niet goed genoeg te zijn. Door complimentjes te geven, bevestig je dat je medewerkers het goed doen. Zo groeit hun zelfvertrouwen en verbetert de kwaliteit van hun werk. We weten allemaal wel dat dit goed is, maar het gebeurt in de praktijk nog veel te weinig. Dus spreek het vooral uit!’’

Wil je nog meer tips ontvangen voor meer werkgeluk binnen jouw organisatie? Denk dan eens aan het boeken van een keynote werkgeluk of een masterclass persoonlijk leiderschap met visie.

Bovendien lees je in het interview met Loyalis nog 4 extra tips voor meer werkgeluk.