Column WijLimburg.nl: Kumbaya-geneuzel komt de productiviteit niet ten goede. by Josje Smeets

Josje Smeets HelloBetty Gelukspsycholoog Kumbayageneuzel-maakt-niet-productief-collumn.jpg

Hoe denk jij als ondernemer over het thema ‘werkgeluk’? Vind je het maar softe hippe nonsens met een hoog ‘Kumbaya’-gehalte? Lees dan nú mijn column voor WijLimburg in het kader van de ‘Week van het Werkgeluk’.
Investeren in deze betaalt zich namelijk écht terug, lees hoe!
Ook leuk om te lezen als je een werknemer bent die vindt dat er een betere bedrijfslunch met hippe lattes moet komen i.p.v. het kleffe broodje kaas.
😁😅☕🥛🥗🥑

De Week van het Werkgeluk. Werknemers juichen, ondernemers en managers zuchten. Nog meer ‘Kumbaya’-geneuzel komt de productiviteit niet ten goede.

Werkgeluk. De term roept nogal wat associaties op met biologisch afbreekbare yogamatjes, havermelklattes en een door het bedrijf gesponsorde lunch met quinoa. Aan werknemers die zich waden in secundaire, tertiaire en zelfs quartaire arbeidsvoorwaarden. Voor ondernemers betekent werkgeluk vooral; geven. En wat levert dat onder de streep dan op?

‘Werkgeluk is lastig meetbaar.’ Eens.

‘Werkgeluk verschilt per individu.’ Eens.

‘Werknemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun werkgeluk. Eens.

Alhoewel ik me volledig kan vinden in bovenstaande uitspraken, wil ik er als werkgeluk-specialist toch graag iets aan toevoegen. En wel het volgende.

We wonen in een eerste-wereld-land. Primaire problemen kennen wij nauwelijks. Omdat ons oerbrein in het kader van ‘survival in de kantoorjungle’ toch continu op zoek is naar dreigend gevaar, zoeken we dit vooral in negatieve aspecten in deze kantooromgeving.  Dit kan variëren van een zeurende baas of inflexibele werktijden tot slechte WiFi en een koude kantine. We grijpen werkelijk alles aan om als excuus te gebruiken, wanneer het op het werk even wat minder loopt. Wij mensen zijn nu eenmaal minder geneigd de schuld bij ons zelf te leggen wanneer het op ‘verlies’ aankomt. Dit principe werkt overigens precies omgekeerd wanneer het ‘winst’-gerelateerd is. Een simpel voorbeeld is een verloren voetbalwedstrijd; ‘de scheids was partijdig’, versus een gewonnen pot; ‘WE waren goed in vorm’. Of bij slecht opgeleverd werk; ‘de kaders en randvoorwaarden waren zeer onduidelijk geschetst door de opdrachtgever’ versus uitmuntend werk: ‘IK heb me volledig gestort op dit project.’

Dit wetende is het zaak de omstandigheden op kantoor dusdanig te maken, waarbij het werknemers lastig gemaakt wordt om negatieve externe factoren te vinden.

Blog Wendyonline: Vraag het een gelukspsycholoog. by Josje Smeets

Josje Smeets Gelukspsycholoog HelloBetty blog vraag-het-een-gelukspycholoog.jpg

Need help? Stuur je vraag aan een GeluksPsycholoog dan nu naar info@wendyonline.nl en lees wellicht het antwoord binnenkort terug in de nieuwste rubriek op de site van Wendy Magazine. Annet uit Schoonhoven worstelt met het niet in praktijk kunnen brengen van goede voornemens. Ze wilt heel veel, maar kan zich er maar niet toe zetten. Lees hier hoe het misschien makkelijker lukt.

Annet Curvers, Schoonhoven

Ik lees vaak in zelfhulpboeken en op verschillende sites dat ik meer moet bewegen en meer in actie moet komen om de dingen te doen die ik echt wil. Maar juist dit laatste is heel lastig. Ik weet wel wat ik graag zou willen, maar het ook écht doen, dat lukt dan weer niet. Kun jij me verder helpen Josje?

Beste Annet,

Heel herkenbaar wat je schrijft. Mensen zijn gewoontedieren. We houden van veiligheid en daardoor is altijd maar hetzelfde patroon afdraaien makkelijk en fijn. Je hoeft er niet over na te denken. Terwijl nieuwe dingen juist moeilijk zijn; je moet het wiel opnieuw uitvinden, het kost daadwerkelijk moeite. Zo zit het ook met lichaamsbeweging; wanneer dit niet in je systeem zit, zul je het in je systeem moeten krijgen.

Ben hierin niet te ambitieus. Als je makkelijke dingen fijn vindt, is het de truc om ook nieuwe dingen makkelijk te maken. Laatst hoorde ik van iemand een hele fijne stelregel: ‘maak alles 20 seconden makkelijker.’ Dit betekent dat wanneer je morgen wilt gaan hardlopen, je alvast je sportschoenen bij de voordeur zou kunnen zetten en je sportkleren klaarleggen op je bed. Dat maakt de drempel iets lager en maakt dat je makkelijker tot actie overgaat. Deze 20 seconden kunnen je het laatste zetje geven. Bovendien laten je schoenen je herinneren aan de actie die je wilt ondernemen. Dit noemen we ‘nudging’ in de psychologie.

Zo gaat dat ook bij alle andere zaken waarbij actie vereist is. Zoek een bepaald telefoonnummer vast op van het clubje waar je bij wilt, dek alvast de tafel wanneer je telkens met je bord op schoot voor de tv eet etc. En doe precies het tegenovergestelde voor gewoontes die je wilt laten. Maak die 20 seconden lastiger. Verstop die repen chocola (of koop ze helemaal niet), vergrendel dat spelletje op je telefoon een extra keer. 20 seconden lijkt overkomelijk, maar dit is vaak al wat het verschil maakt.

Succes ermee Annet. Laat je me weten of het lukt?

Josje 

Heb jij ook een brandende vraag voor een GeluksPsychologe? Stuur deze dan naar info@wendyonline.nlen wie weet lees je het antwoord binnenkort hier.



Blog Wendyonline.nl: Life-hacks toward Happiness; #2 (nep-)lachen maakt gelukkig. by Josje Smeets

Josje Smeets HelloBetty Gelukspsycholoog (nep)lachen-maakt-happy-lifehack.jpg

Krijg jij de kriebels van die mensen die altijd maar het zonnetje in huis zijn? Die fluitend door het leven gaan en een lach op hun gezicht geplakt lijken te hebben? Of ben je er juist zelf zo één?

Lucky you als je tot de laatste categorie behoort. Want wat blijkt? Lachen maakt gelukkig. Zelfs al is deze fake.

Huh? Wat? Ja, echt waar. Wanneer wij lachen, gebruiken we 15 tot 20 zogeheten gelaatsspieren. Zodra deze spieren actief zijn, geven ze een seintje naar je hersenen, waardoor deze op hun beurt endorfine vrijgeven. Blijkbaar zijn we blij! Dit geldt dus ook bij neplachen. Alhoewel we voor een neplach iets minder gelaatsspieren gebruiken, foppen we ons brein toch maar mooi. Deze denkt ‘we zijn blij’ en geeft desondanks het stofje endorfine af. Endorfine zorgt er op haar beurt voor dat je meer ontspannen bent en minder pijn voelt. Kijk, dat willen we toch allemaal?

Helaas werkt het ook andersom. Zo is bekend dat botox bij de oogleden veelvuldig tot depressies leidt bij de desbetreffende dames. Omdat er veel minder (oog-)lachspieren gebruikt kunnen worden, heeft ons brein minder snel door dat we blij zijn. Mensen die daarentegen botox gebruiken om hun mondhoeken te liften, zijn blijer dan voorheen. Hersenen denken dat je meer lacht en geeft dus meer endorfine vrij. Het is wat.

Lachen om gelukkig te worden. Da’s nog eens makkelijk. Ik zou het wel weten. Smile

Column WijLimburg.nl: Netwerkborrels? Als je geen doel hebt, moet je thuisblijven. by Josje Smeets

Josje Smeets HelloBetty Gelukspsycholoog Netwerken-maakt-happy-collum.jpg

Eind augustus. Slippers uit, nette schoenen aan. Van de cocktail op het strand naar het glas wijn op de netwerkborrel. Of naar de espresso tijdens het netwerkontbijt. Kwartaal 3 is reeds halverwege, dus we mogen met zijn allen weer flink aan de bak. En waar kan dat beter dan op een van de talloze nazomerse netwerkborrels, zoals afgelopen weekend in Maastricht op het Preuvenemint of volgende week in Heerlen bij CulturaNova? Er bestaat niks fijners toch? Had je gedacht.

Het blijkt dat veel mensen een gruwelijke hekel hebben aan netwerkborrels. Mensen zien het als verplichting en het voelt vooral heel erg ‘nep’. Vriendelijk glimlachen, met volslagen vreemden praten, gegevens uitwisselen en dan nooit meer iets van elkaar horen. Of ietwat verloren alleen in een hoekje staan. Toch is netwerken blijkbaar ergens goed voor, want de clubjes en events schieten als paddenstoelen uit de grond.

Hoe kun je er dan toch blij van worden? Bekijk het eens anders. Wat is je persoonlijke doel tijdens zo’n netwerkevenement? Het interesseren van meer potentiële klanten? Het simpelweg verbreden van je netwerk? Of heb je eigenlijk geen doel? Behoor je tot de laatste categorie – je staat daarin niet alleen! – vraag je dan af of het zin heeft om die borrel te bezoeken. Wellicht kom je tot een antwoord. En mocht die zijn dat het zin heeft, dan weet je ook vast wel waarom en heb je je doel te pakken.
Wanneer we enkel nog doelgerichte mensen overhouden op netwerkevents, worden ze al een stuk leuker. Mensen die hun doelen najagen hebben immers een groter zelfvertrouwen en zijn meer bereid tot actie. Uit het hoekje komen en jou aanspreken dus. Bovendien doen mensen met doelen er alles aan om deze te bereiken. Ook jij. De kans is dus reëel dat het bereiken van je doel lukt. Dat alleen al zal je een goed gevoel geven.

Daarnaast zijn netwerkevents sociale gebeurtenissen. En aangezien we sociale wezens zijn, worden we blij van intermenselijk contact. Zijn doorgaans al je gesprekken op deze borrels vluchtig om maar zoveel mogelijk contacten op te doen? Doe dat de volgende keer eens anders. Stel je voor dat je een leuk feest met vrienden bezoekt. Een feest waar je al tijden naar uitgekeken hebt. Wat voor gesprekken voer je dan? Zijn dat vijf-minuten-gesprekken of klets je misschien langer bij? Juist langere gesprekken die meer de diepte ingaan (en dat kan ook wanneer de toon van professionele aard is) geven meer gevoel van verbinding met de ander. Je wordt er blijer van én de kans dat je nogmaals contact op wilt nemen met deze persoon is vele malen groter. En dat geldt andersom dus ook. Mensen willen ook graag nog eens contact met jou hebben. Het heeft dus veel meer zin om één, twee of een handvol goede gesprekken te voeren dan een waslijst betekenisloze. Dat laatste voelt inderdaad nep, als een ‘moetje’.

Draag bij die gelegenheden kleding waarin jij jezelf het lekkerst voelt. Die spijkerbroek met gaten mag je thuislaten, maar wanneer je je in driedelig kostuum niet lekker voelt, kun je ook deze beter in de kast laten hangen. Kleding dragen die bij je past geven je de juiste uitstraling.

Dus… inderdaad, je kunt wel degelijk blij worden van netwerken. En dat maakt dat het nog iets oplevert ook. Ben sociaal en toon oprechte interesse, hou je doelen in je achterhoofd en draag je favoriete nette kleding. Proost. Op een succesvol derde kwartaal!